Praktijk

Over mij

Indra Boedjarath werkt sinds 2000 als vrijgevestigde psychotherapeut. Ze heeft verder de volgende kwalificaties: GZ-psycholoog, EMDR-therapeut, psychotraumaspecialist.
Binnen haar praktijk behandelt ze jongvolwassenen en volwassenen (18+) met diverse problemen, zoals losmakingsproblemen, identiteitsproblemen, rouwproblemen, en diverse stoornissen waaronder PTSS, angst- en stemmingsstoornissen en persoonlijkheidsproblematiek. Daarbij gaat zij zoveel mogelijk uit van de evidence based multidisciplinaire richtlijnen.

Zij ziet psychotherapie als een gezamenlijke ontdekkingsreis. Samen met u besteedt ze aandacht aan wat u moeilijk vindt en wat u juist kracht geeft. Ook worden terugkerende thema’s in uw leven besproken en vaak wordt ontdekt dat klachten niet op zichzelf staan, maar met andere aspecten verbonden zijn. Het onderzoeken van de betekenis en rol van deze klachten kan verhelderend werken. Ook wordt gekeken naar uw levensgeschiedenis en uw relaties met anderen. Het doel van psychotherapie is om nieuwe manieren te vinden om met de problemen om te gaan waarmee u binnenkomt, en zo nieuwe manieren van ervaren en gedragen te ontwikkelen.

Indra heeft lange tijd haar praktijkvoering gecombineerd met haar functie als directeur van Mikado, het landelijk kenniscentrum interculturele zorg, dat ze mede heeft opgericht. Daarvoor werkte ze bij een Riagg in Rotterdam, alwaar ze een afdeling leidde.

Op dit moment combineert Indra haar praktijk met haar functie als psychotherapeut en regiebehandelaar bij Familysupporters Den Haag.
Naast haar werk als psychotherapeut is ze als buitenpromovendus gepromoveerd op een onderzoek naar culturele aspecten van suïcidaal gedrag. Haar thesis genaamd "Culture and suicide. An exploration of cultural factors involved in suicide" is (digitaal) te vinden bij de bibliotheek Universiteit van Amsterdam.
Indra vervult regelmatig gastdocentschappen bij verschillende opleidingsinstituten; ze geeft supervisie binnen de opleiding psychotherapie; ze publiceert op regelmatige basis; ze verzorgt regelmatig in binnen- en buitenland lezingen, trainingen (inclusief coaching) en colleges over diverse hulpverlenings- en maatschappelijke thema’s onder meer in intercultureel perspectief. En zij zit regelmatig congressen en symposia voor en leidt debatten.

Beroepsverenigingen/registraties

Indra Boedjarath beschikt over de benodigde overheidsregistraties en is lid van diverse beroepsverenigingen.
BIG-registratienummer Psychotherapeut 59047862816
BIG-registratienummer Gezondheidszorgpsycholoog: 39047862825

Lidmaatschap beroepsverenigingen:

  • Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP)
  • Nederlandse Verening voor Psychotherapie (NVP)
  • Vereniging EMDR Nederland (VEN)
  • Nederlandstalige Vereniging voor Psychotrauma (NtVP)
  • European Society for Traumatic Stress Studies (ESTSS)
  • International Association for Suicide Prevention (IASP)

Werkwijze

U kunt door de huisarts, bedrijfsarts, medisch specialist of een collega-psychotherapeut en/of Klinisch Psycholoog verwezen worden voor psychotherapeutische behandeling. Doorgaans is een verwijsbrief van de huisarts nodig. Verwijzingen vinden plaats conform de richtlijnen van de zorgverzekeraars, door middel van een verwijsbrief met de personalia van de verwijzer (inclusief AGB-code) en een indicatie (of het vermoeden) van de psychische problematiek.
Na verwijzing wordt zo spoedig mogelijk een afspraak met u gemaakt voor een intake, indien er ruimte is in de praktijk. De afspraken vinden face to face in de praktijk locatie plaats of online. De behandeling kan dus geheel face to face zijn of gecombineerd met online sessies of geheel online. Voor de online behandelingen maakt de praktijk gebruik van het beveiligde beeldbel-programma ZorgMessenger; u ontvangt dan een link naar ZorgMessenger en op het afgesproken tijdstip 'neemt u plaats' in de digitale wachtkamer tot de behandelaar de online sessie start. ZorgMessenger beschikt ook over een chatfunctie en een functie om beveiligd stukken (brieven e.d.) uit te wisselen. Ook maakt de praktijk gebruik van het beveiligde mailprogramma Zivver.
De intake neemt doorgaans twee tot drie sessies in beslag. In de intakefase wordt een diagnose gesteld, ook wordt er gekeken naar de match van de hulpvraag van de cliënt en de expertise van de psychotherapeut en wordt er een inschatting gemaakt van de motivatie voor behandeling. Mocht het nodig zijn, dan vindt er een psychodiagnostisch onderzoek plaats en/of een consult bij een psychiater.
De intakefase wordt afgerond met een behandelplan en -overeenkomst. Daarna volgt aansluitend de behandeling. De duur van de behandeling is afhankelijk van de type en ernst van de problematiek. In intervisie bijeenkomsten met collega-psychotherapeuten en -psychiaters worden de indicatiestelling, diagnostiek en behandeling getoetst. Indien u toestemming heeft gegeven wordt de verwijzer op de hoogte gesteld.
Minimaal in het begin en aan het eind van de behandeling worden één of meerdere (online) vragenlijsten ingevuld. De vragenlijsten zijn bedoeld om een goed beeld te krijgen van uw welbevinden, de voortgang van de behandeling en uw tevredenheid te meten. Ook kan er op die manier kwaliteitsonderzoek van de behandeling uitgevoerd worden. De uitkomsten worden met u besproken. Gedurende en aan het eind van de behandeling vinden evaluatiegesprekken met u plaats, ook om de voortgang en tevredenheid van de therapie te bespreken.
Mocht tijdens de intake of tijdens de therapie blijken dat de setting van vrijgevestigde praktijk niet passend en doelmatig genoeg (meer) is, dan vindt in overleg met u en de verwijzer een verwijzing plaats naar een passende behandelsetting. Als u gedurende de therapie medicamenteuze ondersteuning (psychofarmaca) behoeft of al krijgt, dan zal samenwerking en/of afstemming met de voorschrijvende psychiater en/of huisarts nodig zijn.

Samenwerking

De praktijk werkt samen met diverse verwijzers en andere professionals om de behandeling zo optimaal mogelijk te doen verlopen. Zo is er, van oudsher, goede samenwerking met diverse huisartsen die gericht verwijzen. Nauwe samenwerking is er –al sinds de oprichting van de praktijk- met collega’s die aangesloten zijn bij MHC Den Haag/Beeklaan. Daar zijn diverse psychiaters, psychotherapeuten en GZ-psychologen bij aangesloten, waarmee waarneming voor elkaars praktijken geregeld wordt in geval van (langdurige) ziekte en vakantie. Ook wordt met hen intervisie bijeenkomsten georganiseerd, onder meer voor toetsing van de indicatiestelling, diagnostiek en behandeling. Verder is er samenwerking met diverse andere instellingen/professionals.
Indien er sprake is van een crisissituatie dient u op mijn werkdagen eerst met mij contact proberen op te nemen. In geval dat niet (snel genoeg) lukt, of dat de crisis buiten mijn werktijden of in mijn vakantie valt, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts binnen diens openingstijden en daarbuiten tot de huisartsenpost.

Kosten

De meeste behandelingen worden vergoed door uw zorgverzekering. Echter, niet alle ggz-behandelingen worden vergoed. Zo komt de diagnose aanpassingsstoornis niet meer voor vergoeding in aanmerking, evenals identiteitsproblemen, werk- en relatieproblemen. Vraag hiernaar als u in behandeling gaat.
Informatie over vergoeding van uw behandeling bij een vrijgevestigd ggz-aanbieder kunt u ook verkrijgen bij uw zorgverzekeraar. Een goed overzicht van de mogelijkheden wordt ook geboden door de LVVP. Informatie over de diverse polissen vindt u onder andere op http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie.
Ook is er de mogelijkheid om zelf te betalen, waarbij de tarieven van NzA gehanteerd worden. Neemt u voor de verschillende mogelijkheden contact op met de praktijkhouder.
GGZ-behandelingen worden voor volwassenen vanaf 18 jaar meestal vergoed vanuit de basiszorgverzekering. U betaalt geen eigen bijdrage. Wel geldt het eigen risico van uw zorgverzekering voor zorg in de specialistische ggz. Bij vergoeding vanuit de basisverzekering geldt een jaarlijks (verplicht) eigen risico van 385 euro, tenzij u dit zelf (vrijwillig) naar boven heeft aangepast. De zorgverzekeraar berekent het eigen risico per kalenderjaar; van 1 januari tot en met 31 december.

Zorgverzekeraars

Met alle zorgverzekeraars heeft de praktijk een contract, al zijn de budgetten variërend qua grootte. Doordat de grootte van het budget kan variëren per zorgverzekeraar, heeft dat invloed op het aantal cliënten dat per zorgverzekeraar in behandeling genomen kan worden. Met de volgende zorgverzekeraars zijn er contracten afgesloten voor het jaar 2024:

Polissen en vergoedingen (bron: LVVP en NZa)

  • Als u een naturapolis hebt en uw behandelaar heeft een contract met uw zorgverzekeraar dan wordt uw behandeling vergoed. Heeft uw behandelaar geen contract met uw zorgverzekeraar, dan wordt de behandeling vergoed voor 60% tot 80% van de kosten. Ondanks de benaming is de naturapolis vaak een mengeling van zorg in natura en zorg op basis van restitutie. De budgetpolis is een zuivere naturapolis. Deze kost minder, maar u krijgt daarmee alleen behandelingen vergoed van psychologen en psychotherapeuten die een contract hebben met uw zorgverzekeraar. Er zijn veel zorgpolissen op de markt die onderling sterk verschillen. Lees uw polis dus goed door op wat wel en niet wordt vergoed.
  • Met een restitutiepolis kunt u altijd zelf uw behandelaar kiezen, ook als deze geen contract heeft met uw zorgverzekeraar. Met een restitutiepolis ontvangt u een 'marktconforme' vergoeding; vraag bij uw verzekeraar na welk percentage dat is.
  • Een combinatiepolis is een combinatie van een naturapolis en een restitutiepolis. Bij een combinatiepolis geldt dat voor sommige zorgsoorten recht is op zorg (zoals bij een naturapolis) en voor andere zorgsoorten heeft u recht op een vergoeding (zoals bij een restitutiepolis). Gaat u naar een zorgaanbieder waarmee de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt (gecontracteerd)? Dan krijgt u de volledige rekening vergoed. Maar gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, dan krijgt u voor ggz-zorg meestal niet de hele rekening vergoed. Het wettelijke eigen risico (€ 385 in 2024) en een eventueel vrijwillig eigen risico moet u wel zelf betalen. De niet-gecontracteerde behandelaar stuurt de nota meestal niet naar uw verzekeraar, maar aan u. U betaalt de rekening eerst zelf en stuurt deze vervolgens door naar uw verzekeraar die (een deel van) de vergoeding naar u overmaakt.
  • Sinds 1 januari 2022 is er een nieuw bekostigingssysteem ingevoerd, het zogeheten Zorg Prestatie Model (ZPM), die het vorige Diagnose Behandel Combinatie (DBC) systeem heeft vervangen. Meer informatie over het ZPM vindt u in de folder via deze link.
  • Sessies waarop u niet verschijnt en waarvoor u niet op tijd heeft afgezegd (in de regel korter dan 24 uur voor de afspraak) moet u zelf betalen. De zorgverzekeraar vergoedt geen 'no show'. Uw behandelaar informeert u over het tarief dat u in een dergelijke situatie aan hem/haar verschuldigd bent.
  • Identificatieplicht. Als u medische zorg ontvangt, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien. Zorgverleners controleren daarmee of u degene bent die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort. De overheid wil zo fraude tegengaan. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. De zorgaanbieder controleert met uw identiteitsbewijs of u degene bent die bij het BSN hoort. Een zorgaanbieder moet kunnen aantonen dat aan de identificatieplicht is voldaan. Daarom legt uw zorgverlener de soort en het nummer van uw identiteitsbewijs vast in de administratie. Een kopie of scan maken mag niet. U kunt zich met deze documenten identificeren:
    • Nederlands paspoort of een paspoort of ID-kaart van de landen van de EU en de EER. Voor de paspoorten van alle andere landen geldt dat ze een geldige sticker voor verblijf moeten hebben;
    • Nederlandse identiteitskaart;
    • Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
    • Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
    • Verblijfsdocumenten en W-document;
    • Rijbewijs (in sommige gevallen).
  • Veel gestelde vragen
  • Meer informatie: tarieven en vergoedingen en Clientenfolder LVVP

Elektronisch dossier

De praktijk maakt gebruik van geheel of gedeeltelijk elektronisch vastgelegde medische dossiers, al dan niet in combinatie met een papieren dossier. Deze lokale dossiers worden elektronische medische dossiers genoemd. Bij een elektronisch patiëntendossier (EPD) gaat het om een stelsel van elektronische deeldossiers over één patiënt die door zorgverleners zo nodig op afstand kunnen worden geraadpleegd. De informatie is opgeslagen op een beveiligde server en wordt niet lokaal opgeslagen op een computer. Het bedrijf Zilos verzorgt de praktijkautomatisering, genaamd Epos. Epos is het state of the art web-based electronisch patiëntendossier (EPD) van Zilos, bedoeld voor instellingen en vrijgevestigde praktijken in de geestelijke gezondheidszorg. De toegang tot het dossier is beperkt tot de praktijkhouder.

Routine Outcome Monitoring (ROM)

De praktijk doet aan Routine Outcome Monitoring (ROM). ROM is het systematisch en herhaaldelijk meten van de toestand van een cliënt met behulp van meetinstrumenten. Dit kan de kwaliteit van zorg verbeteren door behandelresultaten inzichtelijk te maken, waardoor behandelingen kunnen worden bijgestuurd of beëindigd. ROM draagt bij aan het versterken van de positie van zowel de cliënt als de behandelaar en ondersteunt gezamenlijke besluitvorming. De evaluatiemomenten helpen om behandelingen tijdig af te ronden, wat de efficiëntie verhoogt. De zorgverzekeraar kan alleen geaggregeerde ROM-resultaten zien; uw individuele scores blijven anoniem en zijn niet zichtbaar voor andere zorgaanbieders.

E-health

De praktijk werkt met e-health als ondersteuning van de behandeling. Voor het 'ROMmen' en voor E-health maakt de praktijk gebruik van de diensten van Embloom. Embloom is een online platform dat zorgverleners ondersteunt bij diagnostiek, ROM (Routine Outcome Monitoring), en online behandelingen. Zorgverleners kunnen via Embloom vragenlijsten afnemen, uitleg geven over klachten, of oefeningen klaarzetten. Dit bespaart tijd en verhoogt de kwaliteit van zorg. Bij gebruik van Embloom ontvangt u een uitnodiging per e-mail om in te loggen op een beveiligde webomgeving. Hier kunt u vragenlijsten invullen of een e-ehealth programma doorlopen. Pauzeren is mogelijk; uw voortgang wordt opgeslagen. Na voltooiing worden de resultaten automatisch naar uw zorgverlener gestuurd, die deze met u kan bespreken. Uw gegevens worden bij Embloom strikt volgens de privacywetgeving verwerkt. Alleen uw zorgverlener heeft toegang tot uw dossier. Embloom-medewerkers kunnen uw gegevens niet inzien of wijzigen zonder toestemming van uw behandelaar. Het platform voldoet aan strenge beveiligingsnormen (ISO 27001 en NEN 7510).

Kwaliteitsstatuut

De praktijk beschikt over een goed gekeurde kwaliteitsstatuut, dat openbaar toegankelijk is en hier door u is in te zien. Meer informatie over het Kwaliteitsstatuut, afkomstig van de site van GGZ Kwaliteitsstatuut: organisaties van patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk het model GGZ Kwaliteitsstatuut ontwikkeld en aangeboden aan het Zorginstituut Nederland voor opname in het Kwaliteitsregister. In het model staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen. Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De zorgaanbieder bevordert daarmee gepaste zorg. Het model is van kracht per 1-1-2017 voor alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen: generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet. Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken.

Privacyregelgeving, rechten en plichten

Het beroep van psychotherapeut is wettelijk gereguleerd. De wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszog (BIG) waarborgt de kwaliteit van zorg en beschermt cliënten tegen ondeskundig handelen. Dit betekent dat alleen zij die voldoen aan de wettelijke opleidingseisen en geregistreerd staan in het BIG-register de titel ‘psychotherapeut BIG’ mogen dragen. De Wet inzake de Geneeskundige BehandelOvereenkomst (WGBO) vormt de basis van zorgverlening en beschrijft de relatie tussen cliënt en zorgverlener, inclusief de rechten en plichten van cliënten. Zorgverleners mogen alleen handelen met toestemming van de cliënt, die vooraf goed geïnformeerd moet zijn. De wet regelt ook zaken zoals inzage in het dossier en de vrije keuze van behandelaar. Dan is er ook de Wet kwaliteit, klachten, geschillen en zorg (Wkkgz), waarin de rechten en de plichten van hulpverleners en patiënten zijn vastgelegd. Verder is de psychotherapeut is verplicht bij de uitoefening van zijn beroep zich te houden aan de Beroepscode voor Psychotherapeuten. Deze code is opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP).
De belangrijkste punten uit de codes en wetten worden hieronder toegelicht:

  1. De behandelrelatie: In de beroepscode staat, dat de psychotherapeut verplicht is zijn werk zorgvuldig te doen en u met respect te behandelen. De psychotherapeut mag geen misbruik maken van zijn positie. De beroepscode gaat uit van een strikt beroepsmatig contact. Dat betekent bijvoorbeeld dat een seksueel of erotisch contact tussen psychotherapeut en patiënt niet is toegestaan. Evenmin mag de psychotherapeut cadeaus aannemen, die een klein bedrag te boven gaan. Zolang de behandeling plaatsvindt, mag de psychotherapeut geen overeenkomst met u afsluiten, die voor hem/haar voordelig is. De psychotherapeut is verplicht u te informeren over haar bevindingen, het doel van de behandeling en de manier waarop dat doel bereikt kan worden, evenals de ingeschatte duur van de behandeling. Op grond van deze informatie geeft u toestemming voor de behandeling. De psychotherapeut zal ook het verdere verloop van de behandeling blijven bespreken.
  2. Geheimhouding van uw gegevens: Psychotherapeuten zijn gebonden aan een wettelijk beroepsgeheim, wat inhoudt dat ze verplicht zijn om alle informatie die cliënten met hen delen, vertrouwelijk te houden. Dit geheim kan enkel worden doorbroken als de cliënt toestemming geeft of als de veiligheid van de therapeut, de cliënt of anderen in gevaar is. Bovendien moeten psychotherapeuten volgens de Zorgverzekeringswet en Jeugdwet gegevens verstrekken aan onder andere zorgverzekeraars en overheidsinstanties zoals de NZa. Bij behandeling in de geestelijke gezondheidszorg kan bezwaar gemaakt worden tegen het delen van gegevens met de zorgverzekeraar en NZa via de Privacyregeling GGZ. Een privacyverklaring moet samen met de hulpverlener worden ingevuld. Het privacystatement van Praktijk Boedjarath is hier te vinden. Ook hanteert Praktijk Boedjarath intern privacybeleid.  Dit privacybeleid heeft betrekking op het verwerken van (bijzondere) persoonsgegevens in het kader van zowel de zorgverlening als de (interne) bedrijfsvoering van Praktijk Boedjarath.
  3. De psychotherapeut heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Zij kan dus alleen met uw schriftelijke toestemming gegevens over u verstrekken aan bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij, een keuringsarts of de Arbodienst. De psychotherapeut mag alleen in noodsituaties zijn geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als u en of anderen erdoor in gevaar zouden komen als zij dat niet zou doen. De psychotherapeut heeft geen toestemming van u nodig, wanneer zij over u overleg wil plegen met collega ́s. Deze collega ́s hebben overigens ook een geheimhoudingsplicht. Omgekeerd bent u verplicht de psychotherapeut zo goed mogelijk te informeren en zo goed mogelijk mee te werken.
  4. Uw dossier: De psychotherapeut bewaart uw gegevens in een elektronisch dossier. Volgens de beroepscode voor psychotherapeuten moeten zij gedetailleerde aantekeningen van behandelingen en onderzoeken bijhouden om de voortgang te waarborgen en, indien nodig, verantwoording af te leggen. Deze gegevens moeten minimaal 20 jaar bewaard blijven vanaf het moment dat de behandeling is afgerond. U mag uw dossier inzien en fotokopieën vragen. U heeft geen recht op informatie die vertrouwelijk is gegeven door anderen die met uw toestemming bij de behandeling zijn betrokken. Evenmin heeft u recht op inzage in de persoonlijke werkaantekeningen van de psychotherapeut. U mag wel iets aan uw dossier toevoegen maar er niets uithalen. Tenslotte heeft u het recht om uw dossier te laten vernietigen. U moet dat schriftelijk aanvragen.
  5. Meldplicht datalekken: Een datalek houdt in dat persoonsgegevens onbedoeld toegankelijk worden, worden vernietigd, vrijgegeven of gewijzigd. Sinds de AVG worden er strengere eisen gesteld aan de registratie van datalekken. Bij een ernstig datalek moet dit onmiddellijk worden gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en soms ook aan de betrokkenen. Meer informatie hierover vind je hier.
  6. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Vanaf 1 januari 2019 zijn professionals in onder andere de gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang en justitie verplicht om een meldcode te volgen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Meer informatie over de meldcode is hier te vinden.
  7. Hoe handelt u wanneer u klachten heeft? Als u klachten heeft over uw psychotherapeut of de behandeling, dan kunt u die in eerste instantie het beste met uw psychotherapeut zelf bespreken. Misschien gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Als u er met uw psychotherapeut niet uitkomt dan kunt u de klachtenregeling van de LVVP volgen.